Het Turkse avontuur van Kroes Marine Projects
Een jaar na de eerste gesprekken met de Turkse opdrachtgever ligt de engineering van de 45XP Explorer superjacht flink op koers. De verwachting is dat het ‘bouwpakket’ komend voorjaar wordt opgeleverd. Het verhaal achter het succesvolle eerste buitenlandse zakelijke avontuur van Kroes Marine Projects. ‘Het vertrouwen is groot en men volgt het proces wat wij bij Kroes al jaren met succes toepassen in de engineering van schepen, dat is mooi om te zien.’

Desondanks is het Friese nuchterheid troef in Joure. Het is namelijk niet zo dat directeur Pieter Dibbits en projectleider Eize Piter Douna zich dagelijks in de arm knijpen, omdat ze de laatste hand leggen aan de engineering van een jacht dat straks voor enkele tientallen miljoenen euro’s van eigenaar gaat wisselen. En dat als high-end vaartuig furore gaat maken op de Middellandse Zee of in het Caribisch gebied. Voor hen ís en blijft dit ‘gewoon’ werk. Dibbits: ‘Behalve door deze Turkse opdrachtgever, werken we ook regelmatig voor eindklanten en – in consultancy – in opdracht van scheepseigenaren.’
Bewondering voor Nederlandse engineering
Hij en zijn collega’s ontmoetten het Turkse Numarine, gevestigd in Istanboel, vorig jaar tijdens de METSTRADE in Amsterdam. Het gesprek en een inzage in het uitgebreide Friese portfolio waren voldoende om het vertrouwen te winnen. Niet alleen de Turken, wereldwijd is er bewondering voor en vraag naar Nederlandse engineering. ‘Van oudsher zijn we natuurlijk een maritieme natie’, licht Dibbits toe. ‘In het buitenland worden we gezien als slimme, efficiënte bouwers die bovendien multidisciplinair engineeren: een geïntegreerde benadering in plaats van dat je alles achter elkaar ontwikkelt en bouwt.’
Detailwerk
Net als andere ingenieursbureaus werkt Kroes Marine Projects van grof naar fijn. De constructie, werktuigbouwkundige aspecten zoals het leidingwerk, de luchtbehandeling en de motorkamer, outfitting/exterieur en ten slotte het interieur doorgaan allen twee ontwikkelingsstadia: basic-engineering (BE) en detail-engineering (DE). Op dit moment is de eerste fase afgerond, de komende maanden komt het dus aan op het laatste detailwerk.
Het Turkse vertrouwen is niet beschaamd, sterker: lijkt alleen maar groter te worden. Douna: ‘Misschien hadden we het idee dat we ons gaandeweg het proces zouden moeten aanpassen aan de opdrachtgever, maar het tegenovergestelde is het geval. De bal ligt bij ons: in de ontwikkeling van het cascobouwpakket lopen ze mee met ons ritme en onze volgordelijkheden, en leunen ze op onze kennis en ervaring. Aan alles voelen we dat ze bij ons aan het goede adres zijn. Aan ons om dat vertrouwen niet te beschamen.’
De verwachting is dat het engineeringspakket komend voorjaar wordt opgeleverd. Het cascobouwpakket is dan volledig bouwklaar. Dibbits: ‘Van onze Turkse opdrachtgever hebben we begrepen dat ze in gesprek zijn met een potentiële koper. Zodra er een handtekening is gezet, kan de laatste fase worden afgerond en kan worden gestart met de bouw.’

Specificaties
Lengte over alles: 45,34 meter
Lengte op de waterlijn: 42,50 meter
Breedte: 9,05 meter
Diepgang: 2,71 meter
Volledig beladen gewicht: 450 ton
Brandstofcapaciteit: 60.000 liter
Motoren: 2 x MAN D2868 LE489, elk 1.450 pk bij 2.100 tpm
Maximale snelheid: 16 knopen
Kruissnelheid: 12 knopen
Internationale bruto tonnage: onder de 500 GT